Problem med goodwill og omleggingen

Alle emner som er relevante for oss fagpersoner. Enten det gjelder den daglige praksisen i klinikken, forskning, rehabilitering, behandling, metoder, teorier, mekanismer, fagpolitikk, etikk, regnskap eller noe annet - ta det her. Fysioterapeuter, manuellterapeuter, kiropraktorer, naprapater, osteopater - alle er velkommen.

Re: Problem med goodwill og omleggingen

Innlegg rolf-inge » Lør Nov 13, 2010 5:28 pm

Hei Svein!
Helt enig i tankegangen din når det gjelder det å tørre å satse uten DT.
Ønsker en å prøve å starte for seg selv uten DT MÅ en regne med en del ukurante arbeidstider og noe lavere inntjening den første tiden før en forhåpentligvis klarer å få bygd opp et godt rennome.Jeg kan godt skjønne at det er skummelt å måtte ta opp lån for å etablere seg i et relativt tøft helsemarked uten noen form for bakup(les DT).På østlandet er det nok ekstra vanskelig da mange etablerte institutter fra før av har mye av markedet.Er man heller ikke interessert i å flytte på seg for for å nå sine mål er nåløyet enda trangere.
Tror det bør være mere fokus på dette under utdanningen slik at de som faktisk ønsker å begynne for seg selv skjønner at det kan bli en laaang vei å gå før en når målet.

RIN
rolf-inge

Innlegg trondkc » Lør Nov 13, 2010 8:21 pm

Hei!

Kan nå si at jeg har fått meg et 100% DT på Østlandet, på Skarnes i Sør-Odal. Bor i Oslo, i hvertfall første tiden blir det daglig pendling (tar 45 min hver vei). Har blandt annet en kone som tar doktorgrad ved UiO, så vi holder oss i Oslo foreløpig (letter å kjøre mot trafikken enn med).
At jeg fikk tilskuddet har jeg ingen problemer med å forsvare. Har ikke vært noe betaling under bordet (rikitgnok mener hun jeg skal overta for at good will skal beregnes ved å legge sammen inntekt siste tre år og 20% av dette, ikke gjennomsnittet av siste tre år, men får vel henvise til ASA 4313 pkt 7...).
Grunnen til at jeg fikk tilskuddet, var antagelig at det var 12(!) søkere, og av disse var 6 aktuelle for intervju.

Det er kanskje ikke mange som søkte på denne stillingen fordi den ligger ca 7 mil utenfor Oslo. Likevel bruker jeg kortere tid på jobben enn en som bor i Bærum og jobber på Lysaker.

Nevner dette litt i forhold til hvor man ønsker å jobbe, og villighet til å flytte på seg. Jeg har søkt ganske mye på jobber den siste tiden, og det har vært masse DT utlyst. Men ikke alle har vært på sentrale steder. Da må man kanskje starte ltt ute i periferien og så evt søke seg innover i sentrale strøk etterhvert. En jeg kjenner er kalt inn til intervju i Bærum (tror det var på Stabæk eller Bekkestua). Der var det 80!!! søkere.

Slik jeg ser det, må man som nyutdannet/ ung terapeut enten starte i griss grendte strøk, eller som det er blitt foreslått her, bygge opp en egen praksis.
trondkc

Innlegg rolf-inge » Søn Nov 14, 2010 11:37 am

Hei Trondkc!
Gratulerer med jobb på Skarnes!
Det er ikke slik at saker og ting bare detter ned i henda på deg.En må faktisk"jobbe litt" for å få tak i disse lukerative DT.
For 25 år siden ble det utlyst et 100% DT på Storsteinnes ca 9 mil fra Tromsø-vi slo til og bodde der i 3år. .Så ble det ledig et DT vikariat for 1 år i Tromsø og
her er vi den dagi dag med et 100%DT .
RIN
rolf-inge

Innlegg rolf-inge » Søn Nov 14, 2010 11:37 am

Hei Trondkc!
Gratulerer med jobb på Skarnes!
Det er ikke slik at saker og ting bare detter ned i henda på deg.En må faktisk"jobbe litt" for å få tak i disse lukerative DT.
For 25 år siden ble det utlyst et 100% DT på Storsteinnes ca 9 mil fra Tromsø-vi slo til og bodde der i 3år. .Så ble det ledig et DT vikariat for 1 år i Tromsø og
her er vi den dagi dag med et 100%DT .
RIN
rolf-inge

Innlegg Kinesioklinikken » Man Nov 15, 2010 12:35 am

Gratulerer med DT Trondkc!

Var på kurs i helgen og fikk bekreftet av noen andre som hadde søkt samme jobb at det blir en sak i Mjøndalen også. Regner med det blir litt mer offentlig etterhvert så detaljene vil komme ut. Det var en del ting som ikke hadde gått riktig for seg i den prosessen.

Selv jobber jeg privat uten tilskudd og leier meg inn hos en fysioterapeut med driftstilskudd. Da han har mer enn nok å gjøre med fullref-pasienter får de uten full refusjon valget om å stå på generell venteliste i 6-8 uker hos han eller å få time hos meg samme dag/dagen etter. Jeg har brukt 5 måneder nå på å bygge meg opp til full liste 2x6t i uka, ting tar tid på landet. Dessuten er det mange som er skeptiske til behandling hos de uten avtale fordi det koster 50lappen mer per behandling og nye terapeuter er skumle saker om de ikke har godt rykte eller referanser. Bygdedyret/bygdesladdern tar litt tid men den begynner å få effekt nå.

Hadde jeg fått tilbud om DT hadde jeg glatt tatt det imot, men per i dag trives jeg med å jobbe privat og kunne være fleksibel både på arbeidsdager og fridager. :)
Camilla B. Hansen
Fysioterapeut, Norsk forhandler av Kinesiology Tape
http://www.kinesioklinikken.com
Kinesioklinikken

Innlegg Stig » Man Nov 15, 2010 10:59 am

Hei RIN

Det var nok enklere for 25 år siden å få et tilskudd (med tanke på kvalifisering) enn hva det er nå. Tidligere har det vært mye feiltildeling av tilskudd ved at en vikar har fått driftstilskuddet når det blir ledig. Slik skal det ikke være lenger (men det skjer fortsatt).
Utdanningsnivået har blitt ekstremt mye høyere de senere årene og det har vært en enorm økning i antall mastergrader fra ca år 2000 frem til nå. Og mange som tar en master jobber uten DT så når man nå søker på DT uten master så ser det nesten ut til å være umulig å få jobb (etter 12 år i faget med videreutdanning, kurs osv så er det få jobber jeg blir innkallt til.) Mens jeg for 8 år siden fikk DT i Oslo (33%) ville jeg i dag ikke en gang kunne søke på et tilskudd mindre enn 100%. Oslo komune har som krav til alle ledige DT under 100% så må man ha deltidstilskudd fra før i Oslo for å kunne søke. Det vil si de fleste DT i Oslo er det kun et fåtall som kan søke på..... Og dermed så øker presset på nærområdene veldig - spesielt i Bærum hvor det nå var 80 søkere på Bekkestua og 60 søkere på Stabekk, og når man etter 12 år i faget med en del kurs og utdanning (men ikke master) ikke er blandt de 10 som blir innkallt, så virker det låst uten master (håper å få gjort noe med mastergrad i løpet av 2011).
I osloområdet er det ekstra mye press på ledige DT når oslo kommune krever at alle som søker på delbrøks-dt må ha tilskudd i oslo fra før av. Dvs at alle som ikke har tilskudd i området må søke på ledige tilskudd rundt Oslo og det er mange fysioterapeuter her.....
Stig

Innlegg Stig » Man Nov 15, 2010 6:54 pm

Pressisering:

RIN, jeg mente ikke at du hadde fått vikariatet på feil måte
Stig

Innlegg rolf-inge » Man Nov 15, 2010 9:04 pm

Hei Stig!
Tolket ikke svaret ditt dit hen ;)
Du var kvalifisert for 25 år siden så lenge du hadde autorisasjon :D ,men poenget mitt var at vi måtte bo noen år fra Tromsø før den rette sjansen kom og vi var heldig da det var få om beinet den gangen sammenlignet med idag.
RIN
rolf-inge

Innlegg Kinesioklinikken » Tor Des 02, 2010 1:16 am

Fikk svar på en jobbsøknad på Gulskogen utkanten av Drammen i dag, med navn på den de har innstilt til stillingen, samt søkerliste med nåværende arbeidsplass (ingen ting nevnt om erfaring og kompetanse). Merket meg at de har gitt 40% tilskudd til han fra samme institutt som søkte på stillingen. Noterte meg dette, hevet det ene øyenbrynet og tenkte at jaggu, det var en times knoting med søknadssystemet til Drammen kommune jeg ikke hadde trengt å kaste bort.

Kan tenke meg at akkurat nå sitter det minst 25 stk og tenker de skulle ønske refusjonen kunne fulgt pasienten fra 1/1-2011 slik som meg.

Ha en fin kveld!
Camilla B. Hansen
Fysioterapeut, Norsk forhandler av Kinesiology Tape
http://www.kinesioklinikken.com
Kinesioklinikken

Innlegg Stig » Tor Des 02, 2010 10:24 pm

Hei Camilla

Du har krav på utvidet søkerliste som viser erfaring/utdanning/kompetanse. Du kan selvfølgelig også klage på tildeling av tilskuddet. Etter hva jeg skjønner har du kun 5-6 mnd med arbeidserfaring (ref tidligere innlegg) - sjansen for at kandidaten har mer erfaring og ev kurs/utdanning er vel ganske stor. Men spørs hva resten av søkerne har av erfaring om det er grunn til å klage (jeg har klaget på noen avgjørelser.....)

Skrev i et tidligere innlegg at sivilombudsmannen var enig i min vurdering av en jobbsøkerprosess - jeg har nå fått svar fra kommunen og de legger seg helt flate og innrømmer saksbehandlingsfeil, spørsmålet er bare hva de vil gjøre med saken.....
Stig

ForrigeNeste

Gå til Nerve-Muskel-Skjelett

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot] og 2 gjester